Recensie: Soundless van Richelle Mead

Ik heb een nieuwe recensie voor jullie! Deze keer gaat het over het boek Soundless van Richelle Mead. Ik heb dit boek in het Engels gelezen en ik weet dus niet zeker of deze ook zou vertaald worden. Maar toch wou ik er mijn mening over geven.

Auteur: Richelle Mead
Uitgeverij: Penguin Random House
Uitgeefdatum: 2015
Taal: Engels
Aantal pagina’s: 268 pagina’s

soundless gaat over een meisje genaamd Fei. Zij leeft in een dorp waar niemand iets kan horen. Er is ergens een ver gelegen rijk dat haar dorp eten en andere benodigdheden geeft, maar helemaal niet genoeg. Zr geven enkel spullen als ze metaal krijgen, hoe meer metaal hoe meer eten ze kunnen hebben. In het dorp beginnen de mensen ook hun zicht te verliezen. Op een dag wordt Fei wakker van een geluid, zij is de enige die kan horen. ze besluit dankzij haar terugekomen gehoor iets aan de situatie van haar dorp te doen.

Het boek speelt zich af in een voor mij totaal onbekende cultuur, namelijk het Oosten. Ook de wereld in het algemeen is helemaal anders. Ik vond dat plaats waar Fei leefde wel heel goed omschreven werd. Zo krijg je wel een goed beeld van de plaats. Het boek bevat echter soms wel heel gedetailleerde stukken, maar ook heel algemene stukken. Dit gaf me dan soms wel het gevoel dat er meer kon worden verteld. Zo krijg je wel een beschrijving van de wereld, maar soms vond ik die dan ook weer niet helemaal af.

Er is een miniem fantasy-aspect in dit boek. Ik ben zelf niet echt iemand die graag veel fantasy leest, maar ik kan het soms wel appreciëren.  Ik begon dus ook aan dit boek met het idee dat er veel fantasy zal zijn en dat de kans dus groot was dat ik het niet leuk ging vinden. Maar dit was helemaal niet zo. Er is natuurlijk wel het belangrijke element van het plotseling doof zijn en het blind worden. En het terugkerende gehoor van Fei. Veel verder dan dit ging het ook niet. Zo kon je het boek ook nog op een realistischere manier bekijken.

Het boek leest heel makkelijk en vlot. Dit komt volgens mij ook omdat er veel gebruik gemaakt wordt van echte dialogen. Dit zorgt er vind ik altijd voor dat alles een stuk vlotter leest. Je kan je natuurlijk afvragen: ” dialogen? Ze zijn doof?”  Ja, dat klopt. Hun handgebaren worden weergegeven als echte dialogen. Dit vond ik een mooi voorbeeld om te tonen hoe belangrijk taal eigenlijk wel niet is.

Als laatste wil ik graag nog zeggen dat ik de vriendschap en liefde in dit boek heel leuk vond. Als ik het over liefde heb, heb ik het bij dit boek ook voor de liefde voor je familie. Fei helpt haar kleine zusje, omdat zij een van de mensen is die blind aan het worden zijn. Ze heeft ook een heel sterke vriendschap met een andere jongen, die zo mooi is om te zien.

Ik heb dit boek uiteindelijk 3 op 5 gegeven.
Je kan me volgen via Bloglovin’, Twitter en Goodreads