Vandaag heb ik een recensie over het boek de verborgen geschiedenis van Donna Tartt.

Auteur: Donna Tartt.
Oorspronkelijke titel: The God of illusions
Uitgeverij deze editie: De bezige Bij
Datum uitgave deze editie: 2004
Oorspronkelijke uitgeefdatum: 1992
Aantal pagina’s: 621 pagina’s

Richard Papen, een bescheiden student van eenvoudige afkomst, wordt tot zijn verbazing opgenomen in een groepje excentrieke en arrogante studenten, die in de ban van een leraar, gepassioneerd de Griekse beschaving bestuderen. In het tweede semester wordt hij ingewijd in een drama dat zich heeft voltrokken: tijdens de nabootsing van een Dionysisch ritueel hebben zijn vrienden in een bacchantische furie een plaatselijke boer vermoord. En één lid van het groepje zou het geheim kunnen verraden.

bron: achterflap van het boek.
Als eerste ga ik aanhalen dat dit boek helemaal anders was dan wat ik verwachtte. Mij leek het eerder iets amateur detective verhaal, maar dit was het helemaal niet. Het was zelf zo dat ik heel dit boek me afvroeg wanneer begint het nu echt? Ik had heel de tijd het gevoel dat er nog iets heel belangrijks moest gebeuren en dit zorgde ervoor dat ik bleef lezen. Een van de dingen dat de auteur hier bij doet is dat hij bijvoorbeeld kleine hints geeft naar dingen die nog moeten komen. Je krijgt een stukje informatie, maar kan dat nog niet plaatsen. Dit maakt je nog nieuwsgieriger. Je wilt zo blijven lezen en je helemaal in het verhaal verdiepen.
Iets wat ik wel wat minder vond was bijvoorbeeld het overvloedig alcoholgebruik. Dit komt heel vaak terug in het verhaal en is niet altijd nodig. Er is natuurlijk wel een deel dat nodig is omdat anders bepaalde dingen nooit zouden gebeurd zijn of toch niet op die manier konden gebeurt zijn. Maar soms stoorde dit element me wel. Wat dan weer wel positiever was aan het alcoholgebruik is dat ook de nadelen er wel duidelijk worden weergegeven. Iedereen kent deze nadelen wel, maar misschien niet in zo’n grote maten als dat in het boek vermeld wordt.
Een van de minste aspecten in dit boek, maar toch ook wel belangrijk is voor dit boek, waren de Griekse aspecten. Ik ken heel weinig van de Grieken en hun goden. Enkel de dingen die ik ooit geleerd heb en die ik onthouden heb. Soms stoorde me dit dan wel omdat er heel veel verwijzingen worden gemaakt en je dan met dat stuk niet echt volgt. Zo worden de Griekse onderdelen heel moeilijk om te begrijpen. Ik snap dat dit belangrijk is voor het verhaal, maar soms waren er gewoon te veel verwijzingen voor mij.
Toch kan je wel vertellen dat ik het boek heel leuk vond. Ik heb het redelijk snel uitgelezen ondanks zijn lengte. Ik had dit boek in een week uit! Dit zou me nooit gelukt zijn als het niet zo goed was. Ik raad je het toch aan als je intresse hebt. En je moet je zeker niet laten afschrikken door de lengte. Ik had dit boek expres bijgehouden tot ik vakantie had zodat ik zeker genoeg tijd had om het te kunnen lezen.
Ik heb dit boek uiteindelijk 4/5 gegeven.
Je kan me ook volgen op de volgende sociale media: Goodreads, Twitter en Bloglovin’