Recensie: Het achterhuis van Anne Frank

Ik heb een recensie voor jullie over een boek dat je waarschijnlijk allemaal wel kent. Ik heb dit boek nog een keer gelezen en ik vond het zo goed dat ik er wel een recensie over moest schrijven. Hier is hij dus!

Auteur: Anne Frank
Uitgave: 2003
Aantal pagina’s: 415
Dit boek gaat over een meisje, genaamd Anne Frank. Ze woont in de tijd van de tweede wereldoorlog in Nederland. Ze zijn al gevlucht uit Duitsland en nu is deze joodse verplicht om nog eens te verstoppen. Het achterhuis is een bundel van de dagboekbrieven die het jonge meisje heeft geschrevnen. Dit boek toont de waarheid over hoe het er aantoe ging in het kleine huisje dat Anne deelden met haar familieleden, maar ook met andere joden.

Het boek is waargebeurd, maar het leest als een gewoon verhaal. Je krijgt zo wel het gevoel dat je niet alleen maar dagboekbrieven aan het lezen bent. Elke keer dat er iets geschreven wordt staat er wel een datum bij en ook een aanspreking, Anne had haar dagboek een naam gegeven. Het vraagt dus wel een klein beetje aanpassing tijdens het lezen, maar je went er heel snel aan.
In het boek worden er pure gevoelens weergegeven. Soms zet dit je wel aan het denken. Zeker op de momenten dat het leven in het achterhuis redelijk zorgenloos verliep. Je kan dan niet bevatten dat ze weinig zorgen kunnen hebben terwijl de Duitsers elke jood aan het opsporen zijn. Je leert ook nadenken over wat je hebt en je geeft ook aandacht aan de kleinere dingen. Ik ben persoonlijk niet een heel materialistisch persoon. Maar mijn GSM, boeken en laptop zijn toch wel heel belangrijk voor mij geworden. Ook het vanzelfsprekenheid dat je alles kan eten wat je wilt en zij dit helemaal niet kunnen, laat je toch wel eens goed nadenken.
Het boek heeft wel een kinderlijkere kant. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat Anne nog een puber was toen ze dit schreef. Ik ergerde me hier soms een beetje aan. Zeker omdat ik bepaalde situaties of ruzies die ze had, anders zou aanpakken. Je moet er dus ook wel wat rekening mee houden dat ze nog een puber is en dat het boek waargebeurd is. Wat ik dan weer wel positief vond aan het kinderlijkere aspect is dat de waarheid wordt verteld. De ruzies zijn zo gegaan en je kan je wel verplaatsen in een puber die het niet eens is met haar moeder.
Het boek blijft de moeite waard!! Het is nu eenmaal een geweldig boek. Ik ben nu persoonlijk wel iemand die geïnteresseerd is in de oorlog als geschiedenisaspect. Omdat dit boek zo waarheidsgetrouw is vond ik het dus geweldig om te lezen. Ik heb dit boek 4/5 gegeven.
Je kan me ook volgen op Goodreads, Twitter en Bloglovin‘.