Recensie: de kleur van leugens van T. Jefferson Parker

Ik heb vandaag weer eens een recensie voor jullie. En deze keer gaat het over het boek: ” De kleur van leugens.” Dit is geschreven door T. Jefferson Parker.

Auteur: T. Jefferson Parker.
Oorspronkelijke titel: The fallen.
Oorspronkelijke uitgeefdatum: 2006.
Uitgeverij deze editie: A.W. Bruna Uitgevers.
Aantal pagina’s: 304 pagina’s

Inspecteur Robbie Brownlaw van de politie van San Diego lijdt aan synesthesie, een zeldzame neurologische aandoening waarbij de zintuigen in de war zijn geraakt. Brownlaw ziet tijdens gesprekken gekleurde voorwerpen die de emoties van de spreker verraden. Wanneer Brownlaw de dood van Garrett Asplundh onderzoekt, wijst alles in eerste instantie op zelfmoord. Maar omdat Asplundh werkte voor de dienst Ethiek, een instantie die corruptie onder politici, gemeente-ambtenaren en zakenlui moet tegengaan, is Brownlaw niet overtuigd van de zelfmoordtheorie.

bron; achterflap van het boek.

Als eerste wil ik zeggen dat er sprake is van een goede verhaalopbouw. Het verhaal heeft een duidelijke structuur met verschillende hoofdstukken.

Er komen in het verhaal heel veel verschillende onderdelen aan bod. Dit zorgt wel voor een bepaalde verwarring. Ik vond dit echter wel iets goed. Zo zat je helemaal mee in het verhaal en ging je echt wel mee denken met wie de dader kon zijn. En of het misschien toch geen zelfmoord zou geweest zijn. Deze verwarring zorgde er wel voor dat ik uiteindelijk de verkeerde personen begon te verdenken. Dit is iets wat ik persoonlijk heel leuk vind aan misdaadverhalen. Ik verwachte het einde van het boek dus ook helemaal anders.

De karakters in dit boek zijn heel goed beschreven. De belangrijke personages kregen een uitgebreide achtergrond. Dit zorgt er voor dat je een connectie gaat voelen met de personages. Je kent een groot deel van hen leven dus je snapt er zo ook veel meer waarom sommige mensen bepaalde dingen doen.

De aandoening had voor mij zowel een voordeel als een nadeel.  Tijdens het lezen van het boek stoorde ik me soms wel aan de aspecten van de ziekte. Dit was voornamelijk omdat ik het nep vond overkomen. Ik kon maar niet snappen dat deze ziekte echt kon zijn. Ik heb ergens in het midden van het boek echter synesthesie opgezocht. Blijkbaar bestaat deze ziekte echt. Dit gaf me wel een ander perspectief tijdens het lezen. Ik kon het nog steeds niet inbeelden dat het echt zou zijn gebeurd, maar ik stoorde me er wel minder aan. Het voordeel van deze ziekte is dat je een ander beeld krijgt van de inspecteur. Hij kan namelijk leugens zien. Dit zorgde er dus ook voor dat je zijn oordeel sneller ging geloven. Het is ook iets wat ik nog nooit was tegengekomen, dus op dat opzicht was het zeker wel vernieuwend.

Ik heb over dit boek maar een klein minpuntje gehad waardoor ik dit boek een 4 op 5 heb gegeven.
Je kan me ook vinden op Twitter, Goodreads en Bloglovin’