Geplaatst in Boeken, Geen categorie, Recensie

Recensie: Het EOS – project – Mirjam Mous

Auteur: Mirjam Mous

Pagina’s: 303

Uitgeverij: Best of YA

Waardering: 3 uit 5.

Het boek kopen? Druk dan hier.

In een rustig natuurgebied wordt een man dood in de rivier aangetroffen. Het is Herman van Romondt, een journalist van Dagblad Zuid. De politie is er al snel van overtuigd dat het een ongeluk was en doet de zaak daarmee af. Maar Mink, die diezelfde dag nog stage bij Herman liep, denkt dat er meer aan achter zit. Wat wat deed de journalist bij de Blauwe Bosjes, terwijl hij helemaal niet van de natuur hield? En dan had hij het ook nog over een belangrijk artikel, dat zou inslaan als een bom. Mink en Jools, het nichtje van Herman, zijn vastbesloten om erachter te komen wat er is gebeurd en volgen alle sporen die de journalist heeft achtergelaten. De wereld waarin hij zich begeven heeft, blijkt behoorlijk schimmig te zijn. Hoe meer Mink ontdekt, hoe dieper hij in de problemen raakt. Is hij zijn leven nog wel zeker?

Bron: achterflap boek

Het was al een aantal jaar geleden sinds ik nog een Mirjam Mous boek gelezen had. Toen ik net voor alles dicht ging in de bib een kijkje nam viel mijn oog op dit boek. Ik herinner me dat ik vroeger heel graag haar boeken las, dus besloot er een aantal van haar mee te nemen. Het boek las heel vlot. Zoals ik van haar gewoon ben heeft ze een vrij vlotte schrijfstijl. De hoofdstukken zijn niet te lang, waardoor je ook snel doorleest. Ik ben een lezer die graag een hoofdstuk afrond voor ik een boek wegleg.

Er waren meerdere perspectieven verwerkt in het boek. Dit is iets wat twee richtingen uit kan gaan. Of het is heel goed uitgewerkt en je krijgt de personages goed te zijn en leert hen kennen. Of je hebt er eigenlijk weinig aan. In dit verhaal boden de meerdere perspectieven toch een bepaalde meerwaarde. Toch hadden de beschrijvingen soms net iets uitgebreider gemogen voor mij. Ook was er een daderperspectief aanwezig. Dit vond ik wel heel nuttig en goed geschreven.

Wat ik daarnet ook al zei, is dat het allemaal net iets uitgebreider mocht. Er zaten ook wel wat voorspelbare elementen in. Maar ik was toch nog steeds verbaasd over het einde. Ik had een helemaal andere dader in het oog. En dat is natuurlijk de bedoeling wanneer je een thriller leest. Toch zaten er nog wat losse eindjes aan het verhaal. Die ik toch wel graag opgelost had gezien. Ik bleef nog met een aantal vragen achter, waar ik uiteindelijk nooit een antwoord heb op heb gekregen.

Heb jij het boek al gelezen? Wat vond je ervan?

Zomer 2020Zomer 2020